Chilijska „Płetwa Rekina” dla Jaspera, Hellera i Gantzhorna

W kwietniu 2012 roku niemiecka ekipa w składzie Robert Jasper, Jörn Heller i Ralf Gantzhorn dokonała pierwszego wejścia w – przez nich nazwanym - masywie Shark's Fin. Ich droga biegnie zachodnią ścianą Monte Giordano (1517 m, Chile), szczyt prawdopodobnie nie był do tej pory zdobyty.

Shark'sfin

Widok na masyw z widocznym Monte Giordano. Fot. Ralf Gantzhorn

Przygodę rozpoczęli w Puerto of William. Samo dotarcie pod górę zajęło im trzy tygodnie trudnego żeglowania przez wzburzone morze. Następnie musieli zmierzyć się z trudnymi warunkami pogodowymi, które w tym rejonie nie rozpieszczają. Po pierwszej nieudanej próbie ataku (podczas której Jörn Heller złamał żebro), pogoda poprawiła się dokładnie na trzy dni przed datą powrotu. Niezwłocznie rozpoczęli atak 6 kwietnia i szczyt osiągnęli około północy po 12 godzinnym ataku. 15 godzin później byli już bezpieczni w kabinie ich żaglówki.

Fot. Ralf Gantzhorn

„Byliśmy szybcy i to był klucz do sukcesu”. „Grzbiet jest piękny i potrzebowaliśmy na jego przejście około pięciu godzin. Krótko przed szczytem znaleźliśmy crux, którym było krótkie zejście. Nie mogliśmy zostawić poręczówki, do tego wiedzieliśmy że jedyna droga powrotu wiedzie tą samą drogą. Zalatywało to pułapką na myszy, lecz około 3 w nocy w pogarszającej się pogodzie pokonaliśmy ten odcinek wyceniony na M7 (sic!). Tak, to była wielka przygoda!”

sharks-fin topo

Linia drogi Niemców. Fot. Ralf Gantzhorn

Relatywnie nieznana góra, jest wspominana na kilku lokalnych mapach. Jednakże mapa narysowana przez odkrywcę Alberto M. de Agostini z 1959 roku nazywa ten szczyt Monte Giordano. Niemcy szukali informacji o wcześniejszych przejściach, lecz wygląda na to, że byli pierwszymi osobami które wspięły się na tą górę. Pewna jest wysokość i namiary GPS (1517m, S 54°27`11s, W 070°12`11s.).

Robert Jasper, Jörn Heller i Ralf Gantzhorn na szczycie. Fot. Ralf Gantzhorn

Źródło: planetmountain.com

Komentarze obsługiwane przez CComment

Powiązane artykuły

Damian Granowski instruktor taternictwa PZACześć! Jestem Damian – założyciel bloga drytooling.com.pl . Na mojej stronie znajdziesz opisy czy schematy dróg wspinaczkowych oraz artykuły poradnikowe. Teksty są tworzone z myślą o początkujących, jak i bardziej zaawansowanych wspinaczach. Mam nadzieję, że i Ty znajdziesz coś dla siebie.
Jeśli potrzebujesz dodatkowego szkolenia z operacji sprzętowych, technik wspinaczkowych czy umiejętności orientacji w górach, zapraszam na moje kursy.

Używamy ciasteczek

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.