Słowacy kupią kolejki?

Pojawiają się informacje o zagranicznych inwestorach, którzy chcą kupić Polskie Koleje Linowe.

altTeraz czeskie media rozpisują się o dużej słowackiej firmie, która jest zainteresowana prywatyzacją PKL. Czeska agencja informacyjna MediaFax podała, że słowacka firma Tatry Mountain Resorts prowadzi rozmowy w sprawie kupna PKL. TMR jest największym słowackim podmiotem działającym w turystyce. Ma liczne ośrodki narciarskie oraz hotele w Tatrach Niżnych i Wysokich. Do tej pory spółka zainwestowała tam 45 mln euro, a zamierza wydać w najbliższych latach kolejne 90. Tymczasem okazuje się, że na razie właściciel kolejek -PKP - nie wybrał jeszcze nawet sposobu prywatyzacji. Propozycja prywatyzacyjna ma być gotowa w czerwcu i wtedy zainteresowani będą mogli składać oferty. Rozpoczną się rozmowy z konkretnymi firmami, zainteresowanymi kupnem. Cały proces zakończy się w tym roku.
Przypomnijmy, że były zakopiański radny przedstawił ostatnio pomysł, aby to samorządy wykupiły kolejki należące do PKL, które są położone na terenie danej gminy.
W czerwcu doradca prywatyzacyjny PKL ma przedstawić zarządowi PKP S.A. rekomendację strategii prywatyzacji spółki. Jak powiedział PAP rzecznik Grupy PKP Łukasz Kurpiewski, wartość majątku spółki PKL jest już znana, ale jest to informacja poufna. Kurpiewski dodał, że liczba zainteresowanych kupnem PKL będzie znana po oficjalnym ogłoszeniu sprzedaży spółki. Przyznał jednak, że pytań o plany prywatyzacji PKL ze strony potencjalnych inwestorów jest rzeczywiście sporo. Nieoficjalnie wiadomo, że planami prywatyzacji PKL jest zainteresowana m.in. firma austriacka.

Polskie Koleje Linowe są częścią Grupy PKP. Istnieją od 1936 r. Pierwszą, która powstała to kolej linowa na Kasprowy Wierch, uruchomiona w 1936 r. Innymi kolejkami należącymi do PKL są min: kolej na Górę Parkową w Krynicy, kolejki na Gubałówkę i Butorowy Wierch, a także kolej na Palenicę w Szczawnicy, górę Żar w Międzybrodziu Żywieckim oraz Mosorny Groń w Zawoi.

Kolej linowa na Kasprowy Wierch powstała jako pierwsze tego typu urządzenie w Polsce. Jej budowę rozpoczęto 1 sierpnia 1935 roku, a już 26 lutego 1936 ruszyła z Kuźnic na Myślenickie Turnie. Na Kasprowy wjechała 15 marca tego samego roku, czyli po 227 dniach budowy.

Źródło: tygodnikpodhalański, money.pl

Powiązane artykuły