Ostatnimi latami na Słowacji stało się popularne oznaczanie rodzaju asekuracji za pomocą międzynarodowych symboli RS. Oznaczenia te pozwalają się zorientować czy droga ma asekurację tradycyjną (R), czy sportową (S). Są też drogi o mieszanej asekuracji RS (na wybranych odcinkach lub całych wyciągach). Jest też drugi człon wyrażany za pomocą cyfr 1-6, gdzie mamy podaną jakość asekuracji. Przykładowo RS1 oznacza, że droga ma bardzo dobrą asekurację ze spitów i zestawu standardowego kości.
Drogi na własnej asekuracji
R1 Bardzo dobrze asekurowalne. Punkty solidne, godne zaufania i liczne. Loty krótkie i bezpieczne.
R2 Dobra asekuracja. Punkty solidne, godne zaufania ale mniej liczne. Loty do kilku metrów bez konsekwencji.
R3 Asekuracja wymagająca. Punkty osadzone mogą być niepewne i (lub) dość odległe. Możliwe loty do 7-8 metrów bez konsekwencji.
R4 Asekuracja bardzo wymagająca. Punkty odległe od siebie i i słabe (wytrzymują tylko krótkie loty). Loty do 15 metrów, z ryzykiem wyrywania przelotów i ryzykiem urazu.
R5 Asekuracja ryzykowna. Niewiele przelotów, do tego słabych (wytrzymują tylko krótkie loty). Loty długie i niebezpieczne - duże ryzyko urazu i możliwość uderzenia o ziemię/półkę.
R6 Asekuracja bardzo ryzykowna. Długie odcinki z iluzoryczną asekuracją. Crux nie ma asekuracji. Lot może być śmiertelny nawet dla całego zespołu.
Drogi obite spitami / ringami
S1 Obicie skałkowe. Dystans między punktami nie przekracza 3-4 metrów. Loty krótkie i bezpieczne.
S2 Odległości między punktami do 5 metrów. Trudne ruchy możliwe nad punktami. Loty do 10 metrów, ale bezpieczne.
S3 Odległości między punktami nieraz powyżej 5 metrów. Możliwe długie loty, ale w miarę bezpieczne.
S4 Odległości między punktami nieraz powyżej 7 metrów. Długie i trudne pasaże bez przelotów. Loty długie z ryzykiem urazu.
S5 Odległości między punktami powyżej 10 metrów. Długie i trudne pasaże bez przelotów. Lot bardzo długie, raczej z urazem (na stanowisko, półkę, glebę).
S6 Pojedyncze stałe punkty, nawet powyżej 20 metrów od siebie. Loty mogą być nawet śmiertelne.
Komentarze obsługiwane przez CComment